Wat is ademcoaching?ademhalingscoach

Ademcoaching focust op een bewuste en correcte ademhaling. Deze vorm van coaching wordt vaak gebruikt om te leren ontspannen en rustig te blijven in stressvolle situaties. Een ademhalingscoach ondersteunt je in het loslaten van emoties via ademtechnieken. Stress en spanningen kunnen ervoor zorgen dat je onbewust je spieren aanspant en jezelf zo beperkt in je ademhaling. Dankzij concrete ademhalingsoefeningen en bewustwording leer je opnieuw voller en dieper te ademen.

Ademcoaching is bovendien een manier om chronische vermoeidheid bij bijvoorbeeld CVS, ME, fibromyalgie of een burn-out aan te pakken. Door anders en dieper te leren ademen komt je lichaam meer in balans en krijg je meer energie. Ook bij klachten als hoofdpijn, slaapproblemen en spanningsklachten kan ademcoaching verlossing bieden.

Wat doet een ademhalingscoach?

Veel mensen ademen niet op de juiste manier en ervaren daardoor verschillende klachten. Spierpijn in de nek en schouders, een opgejaagd gevoel, veelvuldig zuchten of gapen, hartkloppingen of snel vermoeid zijn, het kunnen allemaal gevolgen zijn van een verkeerde ademhaling. Vaak ligt stress of het opkroppen van emoties onbewust aan de basis van een snellere en oppervlakkigere ademhaling. Een ademhalingscoach helpt je om weer open en vrij te ademen.

Tijdens een ademanalyse kijken we waar je ademhaling verbeterd kan worden. Is dit ter hoogte van de buik, het middenrif, de borst? Daarna gaan we samen aan de slag. De verschillende ademhalings-, ontspannings- en visualisatietechnieken bij ademcoaching zijn gericht op activering of ontspanning. Rust zorgt voor meer energie.

Chronische hyperventilatie

Bij chronische hyperventilatie adem je te vaak in en uit. Veel mensen weten niet dat ze chronische hyperventilatie hebben tot ze enkele vage lichamelijke klachten opmerken, zoals:

  • Druk op de borst
  • Vermoeidheid
  • Veel zweten
  • Een angstig gevoel
  • Licht in het hoofd
  • Tintelingen in het lichaam of de vingers
  • Kortademigheid
  • Een slechte spijsvertering

Test je ademhaling

Neem een stopwatch en pen en papier bij de hand. Zet de stopwatch op 1 minuut. Zet vervolgens elke keer nadat je in en uit hebt geademd een streepje op het blad papier.

Kom je na 60 seconden aan meer dan 10 streepjes? Dan is er ruimte voor verbetering.